Hardlopen is NIET slecht voor je kniegewrichten!

Heb je wel eens geopperd aan een bekende dat je er over nadenkt om te gaan hardlopen? De kans is groot dat je dit werd afgeraden. Er blijkt een hardnekkige veronderstelling dat hardlopen slecht is voor je gewrichten, met name voor je knieën. Omdat dit de meest voorkomende regio is voor hardloopblessure (1,2). Maar is dat ook echt zo?

Gelukkig zijn er meerdere wetenschappers die zich afvragen wat het lichamelijke effect is van hardlopen. Zo suggereert Alentorn - Geli et al. met zijn onderzoek dat recreatief hardlopen gekoppeld is aan lagere aantallen van knie osteoarthritis maar competitief hardlopen gekoppeld is met hogere aantallen van knie osteoarthritis.

STERK WETENSCHAPPELIJK BEWIJS:
Deze factoren zijn NIET geassocieerd met de progressie / Knie Osteoarthritis !!!
- geslacht
- eerdere knie problematiek
- kracht van de bovenbeenspieren
- roken
- rennen
- algemeen uitoefenen van sport

Dus ‘’amateur’’ hardlopers ga gerust van start maar bouw wel rustig op!

Nog een leuk weetje: Jongeren (18-35) die hardlopen hebben minder ontsteking stofjes in de knie dan niet hardlopers! Dit zou het verouderingsproces, in het bijzonder artritis op de lange termijn wel eens kunnen vertragen.

Marijke van Roekel

Does running cause osteoarthritis in the hip or knee? Hansen P, English M, Willick SE. PM R. 2012 May; 4(5 Suppl):S117-21.
A retrospective case-control analysis of 2002 running injuries.. Taunton JE, Ryan MB, Clement DB, McKenzie DC, Lloyd-Smith DR, Zumbo BD Br J Sports Med. 2002 Apr; 36(2):95-101.
The Association of Recreational and Competitive Running With Hip and Knee Osteoarthritis: A Systematic Review and Meta-analysis.. Alentorn-Geli E, Samuelsson K, Musahl V, Green CL, Bhandari M, Karlsson J. J Orthop Sports Phys Ther. 2017 Jun; 47(6):373-390.

Bastick AN1, Belo JN, Runhaar J, Bierma-Zeinstra SM. What Are the Prognostic Factors for Radiographic Progression of Knee Osteoarthritis? A Meta-analysis. Clin Orthop Relat Res. 2015 Sep;473(9):2969-89. doi: 10.1007/s11999-015-4349-z. Epub 2015 May 21.

Waarom echografie?

Steeds meer fysiotherapiepraktijken maken gebruik van echografie. Wij als praktijk wilden dan ook niet achterblijven. Het is ontzettend mooi om een kijkje te nemen onder de huid. Wij kijken onder andere naar de kwaliteit van het weefsel, cyste of mogelijke verkalking. Dankzij echografie zijn wij in staat om een meer specifieke diagnose te stellen. Zo kunnen wij bijvoorbeeld kijken of er sprake is van een slijmbeursontsteking, hielspoor, achillespeesontsteking, tenniselleboog of een fasciitis plantaris. Dit helpt ons als therapeuten enorm in het opstellen van een behandelplan.

Een overzicht van wat wij kunnen zien!
Spieren: scheuren, littekens, kalk
Pezen: ontsteking, scheuren, kalk, (sub) luxatie
Slijmbeursontsteking
Gewrichtsbanden: verstuikingen, scheuren
Kapselontstekingen, scheuren
Kraakbeen: gewrichtsslijtage, defecten
Meniscusscheuren
Botten: losse botfragmenten

Wij zetten echografie graag in om u schouder, knie, voet, elleboog nog beter te behandelen!

Rugpijn en beeldvormende diagnostiek? Een MRI zegt niet alles!

Rugklachten komen erg veel voor. In de meeste gevallen (95%) is er geen sprake van specifieke pathologie en zouden klachten met behulp van o.a. de manueel- fysiotherapeut verholpen kunnen worden. Het is begrijpelijk dat wanneer u rugklachten heeft u graag beeldvormende onderzoek wilt. Maar een MRI zegt niet alles!
Bevindingen, zoals degeneratieve veranderingen (slijtage) of standsafwijkingen lijken wat betreft de niet- ernstige vormen - geen relatie te hebben met lage rugpijn.
Er kan veel zichtbaar zijn op een MRI bij mensen ZONDER rugklachten.

Uitkomsten van een onderzoek (McCullough, 2012) bij mensen ZONDER lage rugpijn!

Discus degeneratie 91%
Discus hoogteverlies 56%
Discus uitpuilingen 64%
Discus protrusion 32%
Annular scheur 38%

Kortom, de uitslag van je MRI zegt niet alles over de oorzaak van lage rugpijn. Lage rugpijn blijkt vaak een multifactorieel probleem. Denk hierbij aan mogelijke psychosociale factoren, slaapproblematiek of een ongezonde en passieve leefstijl.

Marijke van Roekel

McCullough BJ, Johnson GR, Martin BI, Jarvik JG. Lumbar MR imaging and reporting epidemiology: do epidemiologic data in reports affect clinical management?Radiology. 2012 Mar;262(3):941-6. doi: 10.1148/radiol.11110618.tekst hier

Zak gerust onderuit!

Al jarenlang veronderstellen wij (fysiotherapeuten) dat rechtop zitten de beste houding is. Grote kans dat je dan ook het advies hebt gekregen om netjes met een neutrale / rechte rug te zitten. Excuses voor deze valse informatie!
Gelukkig weten we inmiddels dankzij wetenschappelijk onderzoek dat de ‘’perfecte houding’’ niet bestaat. De sleutel zit hem in het afwisselen, bewegen en voortdurend andere posities aannemen.
Zit je veel door bijvoorbeeld je werk? Dan volgen hier een aantal tips:

- Neem een opgerolde handdoek mee en verplaatst die voortdurend tussen de stoel en je rug.
- Zet een alarm om de 30 minuten die je helpt herinneren om van positie te wisselen.
- Kantel je bekken van helemaal hol naar bol waarbij je de bovenrug stil houdt.
- Ga wandelen in de pauze.
- Wissel indien mogelijk het werk af met zitten en staan.

Succes!

K.M. Gallagher, J.P. Callaghan (2015) Early static standing is associated with prolonged standing induced low back pain. Hum. Mov. Sci., 44 (2015), pp. 111-121

V.Korakakis, K.O’Sullivan, P.Sullivan, et al (2018) Physiotherapist perceptions of optimal sitting and standing posture. Msk Science & Practice v39, pp. 24-31