Rugpijn en beeldvormende diagnostiek? Een MRI zegt niet alles!

Rugklachten komen erg veel voor. In de meeste gevallen (95%) is er geen sprake van specifieke pathologie en zouden klachten met behulp van o.a. de manueel- fysiotherapeut verholpen kunnen worden. Het is begrijpelijk dat wanneer u rugklachten heeft u graag beeldvormende onderzoek wilt. Maar een MRI zegt niet alles!
Bevindingen, zoals degeneratieve veranderingen (slijtage) of standsafwijkingen lijken wat betreft de niet- ernstige vormen - geen relatie te hebben met lage rugpijn.
Er kan veel zichtbaar zijn op een MRI bij mensen ZONDER rugklachten.

Uitkomsten van een onderzoek (McCullough, 2012) bij mensen ZONDER lage rugpijn!

Discus degeneratie 91%
Discus hoogteverlies 56%
Discus uitpuilingen 64%
Discus protrusion 32%
Annular scheur 38%

Kortom, de uitslag van je MRI zegt niet alles over de oorzaak van lage rugpijn. Lage rugpijn blijkt vaak een multifactorieel probleem. Denk hierbij aan mogelijke psychosociale factoren, slaapproblematiek of een ongezonde en passieve leefstijl.

Marijke van Roekel

McCullough BJ, Johnson GR, Martin BI, Jarvik JG. Lumbar MR imaging and reporting epidemiology: do epidemiologic data in reports affect clinical management?Radiology. 2012 Mar;262(3):941-6. doi: 10.1148/radiol.11110618.

Zak gerust onderuit!

Al jarenlang veronderstellen wij (fysiotherapeuten) dat rechtop zitten de beste houding is. Grote kans dat je dan ook het advies hebt gekregen om netjes met een neutrale / rechte rug te zitten. Excuses voor deze valse informatie!
Gelukkig weten we inmiddels dankzij wetenschappelijk onderzoek dat de ‘’perfecte houding’’ niet bestaat. De sleutel zit hem in het afwisselen, bewegen en voortdurend andere posities aannemen.
Zit je veel door bijvoorbeeld je werk? Dan volgen hier een aantal tips:
* Neem een opgerolde handdoek mee en verplaatst die voortdurend tussen de stoel en je rug.
* Zet een alarm om de 30 minuten die je helpt herinneren om van positie te wisselen.
* Kantel je bekken van helemaal hol naar bol waarbij je de bovenrug stil houdt.
* Ga wandelen in de pauze.
* Wissel indien mogelijk het werk af met zitten en staan.

Succes!
Marijke van Roekel

K.M. Gallagher, J.P. Callaghan (2015) Early static standing is associated with prolonged standing induced low back pain. Hum. Mov. Sci., 44 (2015), pp. 111-121
V.Korakakis, K.O’Sullivan, P.Sullivan, et al (2018) Physiotherapist perceptions of optimal sitting and standing posture. Msk Science & Practice v39, pp. 24-31